Kotten & Stubben
I måndags gjorde vi Miniröris som barnen i vanlig ordning tyckte var jättekul. Miniröris är bra för barnen får mycket bra grovmotoriska övningar genom att göra rörelserna som finns på skivorna.
I tisdags så var Bruno på besök. Då fick barnen varsin ”näckros” och målade med kritor på den ena sidan. Efter det så klippte vi ut ”näckrosen” och vek in kronbladen. Vi la ner blomman i vattnet med den målade sidan uppåt och tittade på vad som hände. Vad som hände kan ni fråga era barn om…
I onsdags så pratade vi om rimord. Vi hade rimfiskar med olika ord. Vi gick igenom vad det var för ord och vilka som rimmade med varandra.
När vi hittat rimkompisen till alla orden så räknade vi hur många ord det var. Det var 20 ord.
Vi pratade också om vad ett par är. Ett par är två saker tillsammans tex att två strumpor blir ett par strumpor, två händer blir ett par händer… Vi kom fram till att av de 20 orden så blir det 10 par.
Rim och ramsor är bra för språkutvecklingen. Ett annat steg är att hitta på nonsenord som rimmar på olika saker. Favorit-rimorden just nu är majs som rimmar på bajs, rumpa som rimmar på pumpa.
Att räkna ord och göra par av orden och prata om vad ett par är behöver vi göra för att lära barnen de första stegen om vad udda och jämna tal innebär inför deras fortsatta utveckling i sitt matematiska tänkande.
Efter vi var klara med det så gjorde vi Miniröris. Barnen skulle nog kunna göra det varje dag eftersom de tycker att det är så kul.
I torsdags så gjorde vi Äventyrsböckerna-
Kvisten & Stenen
Vi började veckan med att åka till Gyllins trädgård. På förmiddagen gick vi en promenad i kylan och barnen var fascinerade över all frost som fanns överallt, (Frost är iskristaller som bildats av frusen luftfuktighet på kalla ytor som konkreta föremål. Rimfrost bildar snöflingeliknande mönster på plana ytor). Efter lunchen gick vi till lekplatsen, där grävde vi, lekte pjätt, bro bro breja.
I tisdags åkte vi till stadsparken i Lund. Vi fortsatte diskussionen kring vad som är en staty och vad som är en skulptur. Där hittade vi något som barnen fastnade för och alla var överrens om att det var en staty eftersom att det var en mänsklig gestalt. Efter det gick vi till lekplatsen och hoppade på studsmattan, gick balansgång, klättrade. Eftersom det regnade en del på oss fick vi stanna inne i bussen på eftermiddagen. Vi tog fram lera, byggde pussel, ritade, lego m.m.
På onsdagen åkte vi till Falsterbo. Vi gick ner till stranden och där byggde vi olika skulpturer av sand, tång och snäckor. Efter lunch valde vi att testa en ny lekplats i Höllviken.
I torsdags tog bussen oss till Afrikaparken (Bunkeflo). Där gick vi runt och pratade om de olika djuren vi stötte på. Allt från elefanter, giraffer, noshörningar till kobror och sköldpaddor.
På eftermiddagen gick vi på formjakt, vi hittade kvadrater, cirklar, rektanglar, trianglar m.fl.
Idag gjorde vi våra äventyrsböcker på förmiddagen!
På vilan idag tog vi fram vår Alfonsväska. Vi pratade om hur JAG känner när någon gör eller säger taskiga saker. Barnen räckte upp handen och alla var överrens om att man blir ledsen. Två barn hade en rollek där det ena barnet sa till det andra att dennes halsband var fult. Då svarade den andra att den blev ledsen när någon sa så. Detta var ett sätt för barnen att på ett mer konkret sätt se vad som händer.
Vi vuxna valde en bild/situation som skulle vi samtala om. Barnen fick eftermiddagen på sig att fundera över vad som händer på kortet. Innan mellanmål diskuterade vi frågorna på baksidan av kortet. Alla barn fick säga något snällt till en kompis innan vi gick och satte oss.
Viktiga datum och tider att komma ihåg
Fredag 1.12 - Teater på Operaverkstaden kl.10.00 för hela gruppen (ALLA SKA VARA HÄR KL.9)
Torsdag 7.12 – Guidad tur på Operan kl. 9.00 för hela gruppen (ALLA BARN MÅSTE VARA PÅ FÖRSKOLAN SENAST 7.45 EFTERSOM VI TAR STADSBUSSEN KL.8!)
Fredag 8.12 – Teater Totto, Otto och deras bästa vän på Lilla på stadsteatern kl.10.45 för Kotten & Stubben
Måndag 11.12 – Teater Totto, Otto och deras bästa vän på Lilla stadsteatern kl. 10.45 för Stenen & Kvisten (Kvisten stannar på förskolan den dagen)