....den är smutsig" var det ett barn som sade på uppevilan för några veckor sedan. En kommentar som är viktig att fånga upp och arbeta vidare med och som kopplar till vår Plan mot diskriminering och kränkande behandling, där vi lyfter likheter, olikheter och mångfald i gruppen. När vi hörde kommentaren för några veckor sedan fick barnen hjälpa till att tvätta och torka den mörka dockan. Men barnen lekte ändå inte med dockan och just denna kamratgrupp leker enbart med de ljusa dockorna. Så idag på samlingen valde vi att fördjupa oss i dockorna. Alla barn fick berätta vilken de helst lekte med samt varför. Barnen valde lätt sin favoritdocka men hade svårare att motivera varför just denna dockan var bäst. Barnen valde dockor varierat och favoriserade ingen hudfärg mer än någon annan. Därefter pratade vi om dockornas hudfärg, där somliga är ljusa och andra mörka. Det har med pigment i huden att göra samt att en mörk hud skyddar mot stark sol. Många som lever i varma länder har därför mörkare hud för att skydda sig medan vi som lever i kallare länder har ljusare. Detta för att vi behöver vår ljusa hud för att kunna tillgodose kroppen med D-vitamin. Vi pratade även med barnen om att vi ofta blir brunare på sommaren och det är solen som gör detta på vår hy. Barnen berättade att man behöver solkräm på sommaren, men något barn som varit på skidsemester berättade att man även behöver solkräm då, för då är solen också stark, fastän det är kallt. Därefter jämförde barnen sin hudfärg med varandra, vem är ljusast och vem är mörkast? Vi kommer fortsätta att fördjupa oss i detta ämne framöver.