måndag 10 februari 2020

Luppens förmiddag: Grön Flagg, barnkonvention och bygg


Idag har Luppen haft uppdelade samlingar: Treårsbarnen hade samling i bokhörnan och där tittade vi på våra vattenplanteringar; har det hänt nåt?  Jodå, vitlöken växer så det knakar! "Kolla, det har blivit grönt", sa ett barn.
För moroten o kålen går det sämre, de stinker!
"Det har blivit svart" sa ett barn om moroten.  Så idag kastade vi dem. Vattnet i burken var också borta. Vi frågade var vattnet tagit vägen? Barnen klurade länge o till sist sa ett barn: Vartnet blir långt uppe i taket". Vi reflekterade över om barnen förstår att vattnet avdunstar o stiger upp i luften, eller om barnen kopplar till tidigare erfarenheter. Under hösten hade Luppen nämligen ett vattentema som startade en regnig dag ute på gården då vattnet forsade  ner från taket. Då en pedagog frågade vart vattnet kom ifrån hade barnen svarat att det kommer från taket. Och det kan såklart upplevas som det. Tror barnen fortfarande att vattnet kommer från taket?  Vi tycker det är intressant att höra barnens reflektioner om vattnets faser och vi kommer fortsätta vattentemat samt koppla till vår vattenväg som vi har inne på Luppen nu under våren.

Barnen ser även att det händer saker bland  bönorna i vattenglaset: " Det har kommit larver", "Det är en orm", sade de bl a om rötterna som slingrar sig i glaset. 



 "Potatisen har inget hår" sa barnen med detsamma om potatisen. De vet att det borde bli gröna skott på potatisen om experimentet fungerar.
 Därefter introducerade vi sopsamlarmonstret Plastis och vad han äter.

I samlingen hos 1-2 årsgruppen pratades det om Barnkonventionen och vad det är: Barnens lag.  Bl a att alla människor är lika mycket värda och alla har rätt till ett namn. Barnen fick även träffa Kaninen från Kompisböckerna, som barnen vill ska heta Peppe, för även Kanin ska ha ett namn, tycker barnen.

Eftersom alla barn var närvarande idag passade vi även på att ta bilder på våra tre grupper, varje pedagog har fem-sex ansvarsbarn, och de är indelade som de sitter vid matborden. Bilderna är till för att göra det tydligt för barnen vilken grupp de tillhör.


Därefter gick Janets grupp till rörelserummet där barnen fick bygga slott åt två prinsessor som barnen hittade i rummet. Sandra och Safiyas grupp planterade kärnor.